06 juli 2014

7 friske fif til Instagram

Mange personer bruger Instagram til personlig kommunikation, og mange tror, det er en platform for selfies og billeder af mad. Men Instagram er meget mere, det er nemlig også en relevant marketingplatform for virksomheder.

Instagram er ikke blot endnu en visuel platform, det er også en platform, der giver mulighed for at oprette visuelt indhold til andre platforme. Med Instagram kan du få spændende og sjove billeder og illustrationer til din blog, hjemmeside, Facebook og Twitter, eller du kan få dine kunders input.

Her er 7 friske fif til din egen brug af Instagram:

1. Tag billeder med kameraet i din smartphone

Det er en god idé, at bruge din indbyggede kamera-app, da du så får mange flere muligheder for at redigere og gøre billedet mere spændende med en række forskellige apps og redigeringsværktøjer. Du har også mulighed for at tage flere billeder af dit motiv, og herefter vælge det bedste.

 2. Rediger dine billeder

Der findes masser af redigeringsprogrammer til smartphones. Du kan for eksempel bruge Snapseed, der findes til både iPhone/iOS og Android. På Windows Phone kan du f.eks. bruge Phototastic.

Du kan bruge de forskellige funktioner, og reparere lidt på lyset, eller bruge sløringsfunktioner til at sætte noget i fokus eller justere på farvetætheden. Når du er tilfreds, gemmer du billedet og går tilbage i Instagram. Du kan også eksperimentere med apps som PicFrame, InstaCollage eller Frame Magic, hvori du kan sætte flere billeder sammen i ét. Læs også: Pimp dine fotos

 3. Brug Instagrams værktøjer

Med Instagrams nyeste opdatering er der nu også masser af muligheder for at pimpe dine foto i Instagram, og det er næsten kun fantasien, der sætter grænser – fin din egen stil.

Det er også muligt at lave små 15 sek. filmklip med Instagram, ved at svippe til højre nederst, så du kan vælge videokameraet i stedet for stillkameraet. Videokameraet dukker op som en rød knap. Hele hemmeligheden ved de små instagramvideoer er, at man kan ’klippe i kameraet’. Altså at man kan sammensætte hele forløb ved at stoppe og starte kameraet på strategiske steder. Det giver muligheder for at lave mere end bare en video – det kan skabe sjove øjeblikke, og fortælle en historie.

4. Billedtekster

Brug en relevant billedtekst til at skabe opmærksomhed på dit billede – brug evt. teksten til at skabe involvering ved at stille spørgsmål eller bede om kommentarer.

Giv altid respons til personer, der kommentere dit billede.

5. Brug relevante #hashtag

#hashtags er nyttige redskaber til at sætte sit postede billede ind i en sammenhæng. Hvis du sætter #sommerferie på dit billede fra sommerferien, kommer dit billede med i ’gruppen’ af billeder fra andres sommerferier og kan på den måde findes af andre, der søger efter netop dette emne. Du kan også bruge et #hashtag til at gøre din hjemmeside eller dit blogindlæg mere dynamisk – læs: Gør dit blog-indlæg dynamisk.

Men nøjes med at sætte de mest relevante hashtags på dit billede. Når der er for mange hashtags, bliver det nemlig ikke bare irriterende at se på, risikoen for, at dit billede lander et sted, hvor det er irrelevant, bliver større. Det samme gælder naturligvis videoer, du lægger op. Udvælg maksimalt 5-10 styk, som giver mening for det enkelte billede. Undgå også #megalangesætningerudiethashtags – læs: Går du #hashtag amok?

6. Sæt en placering på

Ved at fortælle, hvor billedet er blevet taget under feltet ‘Føj til dit fotokort’, bliver billedet geotagget og dermed synligt, når folk søger på den angivne adresse, bygning eller stedsangivelse.

7. Følger og følgere

På Instagram kan du få følgere, og du kan vælge at følge nogle, og det er på den måde det sociale netværk fungere – akkurat som Twitter fungerer. Når du vælger de personer, du vil følge på Instagram, så vælg nogle med de samme interesser som dig selv – dels er det mere interessant for dig, og dels er chancen for, at de også følger dig tilbage, større. Brug evt. relevante #hashtags til at finde de personer du vil følge.

Undgå at instaspamme ved at skrive ting i stil med ”follow me and I’ll follow you”, og det virker også noget desperat, dem der altid tagger deres billeder med #tagsforlikes.

Se eventuel om dine Facebook venner også er på Instagram, og start med at følg dem.

Del gerne dine Instagram tips i kommentarer – se min profil på instagram.com/evanautrup.

Læs: Instagram – oplagt for turist-og oplevelsesbranchen

 

 

Skriv et svar