08 maj 2014

7 gode vaner – på LinkedIn

Interessen for og brugen af LinkedIn har været stærkt stigende specielt det seneste år. Det samme gælder antallet af selvudnævnte eksperter, kurser, seminarer, blogindlæg, lister med gode råd, og så videre.

LinkedIn er på ingen måde ”rocket science”, og man kommer ganske langt med få gode vaner, når man bruger platformen.

Disclaimer: Dette indlæg er ikke skrevet i samarbejde med LinkedIn Corperation – det er udelukkende et udtryk for min egen holdning.
Jeg er ikke ”ekspert” – jeg er en superbruger, der gerne deler ud af mine erfaringer. Mit udgangspunkt er et businessabonnement. LinkedIn udvikler i hele tiden nye funktioner, som de med mellemrum tester på udvalgte. Så hvis noget af det jeg skriver og viser ikke stemmer overens med det, du oplevere, kan forklaringen sikkert findes i ovenstående.

7 gode vaner

#1: Opdateret profil – sørg for at din profil altid er opdateret, og at du har et vellignende profilbillede – se mere her: Kom rigtig i gang med din personlige profil.

#2: Brug en neutral email-adresse – hav altid din LinkedIn-konto tilknyttet en neutral og jobuafhængig email-adresse. På den måde undgår du at skulle starte forfra, hvis du midt i et jobskifte glemmer at ændre email-adresse på din konto.

#3: Brug altid det samme navn på LinkedIn, som du bruger i alle andre sammenhæng, således andre nemt kan finde dig igen, f.eks. med udgangspunkt i en deltagerliste.

#4: Brug overskriften som en appetitvækker – beskriv dine kompetencer frem for din titel, og husk det er den tekst, der altid blive vist i forbindelse med dig.

#5: Skriv altid en personlig hilsen og begrund, når du vil oprette forbindelse til en ny kontakt. Acceptér heller ikke en invitation uden videre, hvis det er fra en person, du slet ikke kender.
Læs også: Jagter du forbindelser.

 

#6: Spam ikke dit netværk med Facebook-lignende ligegyldigheder, som at synes om, kommentere og dele vittigheder o.l.
Læs også: LinkedIn-spam og Overvej inden du ’synes godt om’

 

#7: Giv ikke anderkendelser (og anbefalinger) til personer, som du ikke reelt har arbejdet sammen med.

Og så skal du selvfølgelig også lige have den 8. gode vane!

#8: Vær værdifuld for dit netværk og dig selv – del, kommenter og synes om – emner og viden, som har faglig relevans for dig og dit netværk. Husk, det er en vigtig brik i din faglige branding.

Har du andre gode vaner på LinkedIn, så del dem gerne i kommentarerne.

 

Skriv et svar