19 marts 2012

Apps – amok

Føtex og Fakta har det, SuperBrugsen har også, og minsandten om ikke også Kiwi Minipris har en….. en App altså!

Med de små fantastiske hjælpeprogrammer – også kaldet applikationer kan du finde den nærmeste butik, få opgivet afstanden til butikken og evt. lavet rutevejledning, se åbningstider, søge inspiration til aftensmaden, planlægge dagens indkøb og scan varen – blot for at nævne nogle af fordelene. Opskrifter og indkøbslister kan deles på Facebook, mail og sms – hvis du skulle have lyst tid det….!

H&M, TopShop, SushiSushi har også forskellige apps, med forskellige fordele og inden længe ser vi sikkert også apps a’ la den, som den amerikanske stormagasinkæde Neimann Marcus netop er begyndt at afprøve: Den nye NM Service-app, der har til hensigt at sætte kædens butikspersonale i stand til at interagere mere personligt og kvalificeret med kunderne gennem en skræddersyet service, som blot kræver, at kunden downloader den gratis app og tilmelder sig den særlige service.

I praksis fungerer app’en sådan, at en sensor i Niemann Marcus-butikken registrerer, når en tilmeldt kunde træder ind i butikken, hvorefter app’en aktiveres og straks sender information til kunden om nye produkter, events i butikken samt hvilke medarbejdere der er på arbejde den pågældende dag.

Informationsstrømmen retter sig dog ikke kun mod kunden. Butikspersonalet får nemlig også via app’en en notifikation om, at en kunde, der bruger app’en, netop er trådt ind i butikken. Derudover modtager personalet information om kundens tidligere køb – både online og i fysiske butikker samt et billede, der hentes fra kundens Facebook-profil, så de straks kan identificere og gå i dialog med kunden.

Velkommen til den nye fagre app-verden!

Jeg bliver så frygtelig motiveret til at handle hos min lille lokale købmand, der hedder Polle (ja, det er jo Poul) – butikken er lille og overskuelig – hvad der ikke findes der kan sikkert findes af Polle i bagbutikken eller bestilles hjem. Jeg kan handle på klods og Polle er altid leveringsdygtig i de sidste nyheder fra lokalområdet. Hvad skal man så med en app???

 

2 Responses

  1. Pingback : Bummelum & møms

  2. Pingback : Apps til den bevidste forbruger

Skriv et svar