03 januar 2013

Come on 2013

teckfotoVi gør det hvert år ved denne tid – ser tilbage på året der gik – dets højdepunkter og katestrofer, og vi ser frem mod det, vi har i vente. Og vi får god hjælp af diverse medie, aviser og tv, og så alle eksperterne, der forudsiger samfunds-, forbrugs-, livstils-, og erhvervstendenser.

Jeg har set, hørt og læst – mange bud og forudsigelser – mange siger det samme, og ja, de fleste har nok googlet de samme tegn frem, og strikket nogenlunde den samme historie. Skal jeg nu alligevel fremhæve nogle forudsigelser må det blive Jyllands Postens bud på 2013’s hotteste erhvervstendenser i artiklen ’Veje til succes i 2013’ fra erhvervssektionen lørdag d. 29. december.

Selvom artiklen er skrevet med en vis portion humor og ironi rammer den alligevel interessante vinkler.

Med introduktionen – vi har været på rundtur til den nye tids profeter, de internationale trendguruer, og vi har kogt deres samlede indsigt ind til den mikstur, som giver det nødvendige forspring til mennesker, der vil frem i verden – følger JP’s guide til succes i 2013.

Jeg har citeret trend 1 og 2 helt, da de rammer hel i plet i forhold til det, jeg selv tror mest på. De 8 øvrige bud er også meget interessante, men dem må du selv tjekke ud i Jyllands Posten.

 Trend 1: Din kunde, presumeren

Det handler ikke om at levere den vare, som kunden har brug for. Det handler om at kunden er varen. Den moderne presumer vil være først med det nye, forbruge før forbrugeren. Først er i dag lig med, før varen er på markedet for alle de andre. Derfor skal du crowdsource i 2013: Inviter din presumer til at tage del i produktudvikling, markedsføring – ja, også finansiering, når nu bankerne ikke vil – af dit næste produkt. Det giver ham/hende status i omgangskredsen. Og status er det, som du sælger, hvis du vil have succes.

Trend 2: Generation Y – din ven

Glem alt om ”de unge nu til dags”. Overgiv dig til Generation Y, den nye netværksgeneration på din arbejdsplads. De kan virke uengagerede og forkælede. Det er de også. Hvis du håndterer dem forkert. Generation Y skal have lov at arbejde, når og hvor det passer dem og bruge halve arbejdsdage på at sms’e, facebooke, tweete eller flickre med vennerne. Det vil altsammen vise sig at være til din fordel som arbejdsgiver i længden, mener trendguruerne. Desuden skal de have lov at arbejde med præcis det digitale værktøj, de har lyst til. Vi kalder det BYOD (Bring Your Own Device), og det er superhot på den anden side af Atlanten. Er du forvirret? Lad aldrig Generation Y fornemme det. Erkendt forvirring er ikke cool.

Trend 3: Big data – sååå 2012-agtigt

Trend 4: Socialt tv

Trend 5: BRIK bliver cool

Trend 6: Verden er en leg – spil spillet

Trend 7: Tal med Gud

Trend 8: Tal livsstil – ikke stress

Trend 9: Mål alt mellem himmel og jord

Trend 10: Den næste industrielle revolution …

”Jeg skal blive bedre til at involvere mine kunder, brugere og forbrugere” – bør være alle virksomhederes nytårsfortsæt – efterfulgt af ”jeg skal blive bedre til, at møde mine medarbejder, kunder, brugere og forbrugere der, hvor de er”!

Få 7 gode råd til at involvere her!

 

Skriv et svar