11 september 2014

CRM med LinkedIn

Lyder det for godt til at være sandt?? Måske – men læs nu alligevel videre…!

For CRM som i Customer Relationship Management er måske i overkanten, men lad os så kalde det CRM som i Contacts Relationship Management.

Jeg vil gerne vise dig 14 konkret muligheder, LinkedIn byder på, og hvordan det tager sig ud efter ændringen fra Organizer til LinkedIn Contacts.

 #1
LinkedIn har nu gjort det nemmere, at samle alle kontakter et sted – i LinkedIn forstås. Du kan både synkronisere, og du kan importere kontakter fra diverse adressebøger. Du kan altid fjerne synkroniseringen igen.

#2
Du kan sortere dine kontakter, efter hvem du senest har været i kontakt med, nyeste, eller selvfølgelig alfabetisk efter for- eller efternavne.

#3
Og du kan filtere dine kontakter efter en lang række forskellige parameter (se også #13).

#4
Den almindelige søgefunktion er der selvfølgelig stadig.

Billede 1 CRM_LinkedIn

#5
Du kan hurtig danne dig et overblik over de kontakte, der bliver listet – f.eks. hvornår du sidst har været i kontakt med dem, eller de tags, du har givet dem. Den lille blå firkant fortæller, at det er en kontakt, du er i netværk med på LinkedIn.

#6
Her fra kan du også hurtig tilføje et nyt tag, sende en besked, eller skjule/slette kontakten.

#7
Du folder alle informationerne omkring din relation til en kontakt ud ved hjælp af den lille stjerne til venstre under profilbilledet – og du kan lukke billedet igen helt til højre.

Billede 2 CRM_LinkedIn

#8
Når du har ”relationsship” fanen åben, har du et overblik over din relation til kontakten, og du kan tilføje en masse relevant information – noter, hvor og hvornår i har mødt hinanden, hvem der evt. har introduceret jer, osv. Du kan selvfølgelig også tilføje tags, og sætte en reminder.

#9
Under fanen kontaktinfo kan du tilføje en række relevante kontaktinformation – tlf., web osv.

 Billede 3 CRM_LinkedIn

#10
Du kan også se hvor aktiv din kontakt er på LinkedIn – klik på den lille blå pil og vælg ”vis seneste aktivitet”. Brug muligheden til at se om der er noget speciel, der interesserer din kontakt.

 Billede 4 CRM_LinkedIn

Alle ovennævnte muligheder har du også for kontakter, du ikke er i netværk med på LinkedIn, du skal blot gemme profilen.

#11
Gem en interessant profil ved at klikke på den lille stjerne helt til venstre under profilbilledet, eller ved at holde musen over den lille sorte pil til højre for ”Send en InMail” boxen, og vælg ”gem kontakt” nederst.

#12
Du har nu fuldstændig de samme muligheder, som nævnt ovenfor. I oversigten vil denne kontakt være vist med en lille grå firkant som fortæller, at du ikke er connektet med vedkommende på LinkedIn.

 Billede 5 CRM_LinkedIn

#13
Giv dine kontakter relevante tags, og brug muligheden for f.eks. at sende en besked til alle med et bestemt tag – f.eks. ”tidligere kursist”.

#14
Når du står i din inbox, og en konkret kontakt får du samtidig et overblik over relationen til kontakten. Bemærk! Det gælder kun i den engelske version.

 Billede 6 CRM_LinkedIn

Der findes helt sikkert mange andre muligheder, som jeg ikke har med her. Så del gerne dine egne erfaringer i kommentarer nedenfor.

Læs også: 7 gode vaner – på LinkedIn

Disclaimer:
Dette indlæg er ikke skrevet i samarbejde med LinkedIn Corperation – det er udelukkende et udtryk for min egen holdning. Jeg er ikke ”ekspert” – jeg er en superbruger, der gerne deler ud af mine erfaringer. Mit udgangspunkt er et businessabonnement. LinkedIn udvikler i hele tiden nye funktioner, som de med mellemrum tester på udvalgte. Så hvis noget af det jeg skriver, og viser ikke stemmer overens med det, du oplevere, kan forklaringen sikkert findes i ovenstående.

 

 

Skriv et svar