17 juni 2013

Fødevarevirksomheder på LinkedIn

carlsberg linkMange har ikke set mulighederne – endnu!

Ved et tilfælde er jeg kommet til at kikke nærmere på virksomheder i fødevarebranchens repræsentation på LinkedIn. Jeg har selv en lang fortid og stor interesse i denne branche og besluttede derfor, at jeg ville følge de forskellige fødevarevirksomheder på LinkedIn.

Ved nærmere eftersyn står det klar at rigtig mange af disse virksomheder er meget dårlig repræsenteret – nogle af de relative stor fødevarevirksomheder har end ikke et logo på deres virksomhedsside.

For at se hvor dårligt det egentlig står til med disse fødevarevirksomheders brug af LinkedIn, har jeg samlet 75 af de fødevare- og fødevarerelaterede virksomheder, som jeg følger på LinkedIn i et skema, hvor jeg har kikket på og liste følgende vurderingspunkter:

  • Logo – er virksomhedssiden forsynet med et logo
  • Informationstekst – findes der en tekst om virksomheden
  • Banner på forside – er forsiden forsynet med et banner, der visuelt fremhæver virksomheden
  • Opdateringer – bruges LinkedIn til at præsentere nyheder eller jobopslag
  • Produkter – præsenteres nogle af virksomhedens produkter og tjenester
  • Banner på produktside – er produktsiden understøttet med banner, har man udnytte, at der er mulighed for 3, og er disse banner forsynet med links
  • Anbefalinger – er nogle af virksomhedens produkter blevet anbefalet
  • Jobfane – har virksomheden oprettet en jobfane rettet mod kommende medarbejder
  • Følgere – hvor mange følger virksomheden
  • Medarbejder – hvor mange medarbejder er på LinkedIn
  • Størrelse – hvor stor er virksomheden i antal medarbejder – oplyst på forsiden

Af de 75 virksomheder, jeg har listet, er der kun en, der udnytter alle mulighederne – det er Carlsberg Group – dog har de ikke links på de tre banner-billeder på produktsiden. Ellers ser det lidt sløjt til med mange af de andre virksomheder.

Hele 22 har end ikke forsynet deres virksomhedsside med et logo, og tre har brugt et billede i stedet for et logo. 19 af virksomhederne har ikke givet informationer om virksomheden, og kun 20 har et banner på forsiden. Når det kommer til opdateringer, produkter, anbefalinger og jobfaner er antallet af virksomheder, der benytter sig af disse muligheder endnu mindre – eksempelvis har kun 5 af virksomheder en jobfane. Størrelsen på de listede virksomheder er bredt repræsenteret – hele 11 har over 10.000 ansatte – 6 har ikke oplyst størrelse.

Jeg undre mig over, at en virksomhed som Danish Crown, der ellers i andre sammenhæng fremhæves som en af de dygtige til generel kommunikation, kun præsenterer sig med et logo og en absolut minimal informationstekst. Her er absolut plads til forbedring.

Gennemgangen af de 75 virksomheder er foretaget ultimo maj, så der kan selvfølgelig være sket ændringer siden. Hele listen over virksomhederne kan se her Analyse af fødevarevirksomheder på LinkedIn juni2013.

 Kom rigtig i gang på LinkedIn

For at oprette en virksomheds side skal der bruges en email-adresse, som verificerer, at man reelt arbejder for virksomheden.

Herefter skal man prioritere:

Et logo – 100×60 pixel i format PNG, JPEG, GIF og max. 2MB

Info-tekst – en overordnet beskrivelse af virksomheden – præsenter virksomhedens specielle kompetencer, det vil give en mere effektiv søgemaskineoptimering (SEO).

Logoet og den indledende informationstekst omkring virksomheden bliver vist hver gang en person vælger at følge virksomheden. Nedenfor ses to eksempler på personer, der er begyndt at følge en virksomhed, og de deraf følgende nyheder på alle deres kontakters nyhedsopdateringer. Der er ingen tvivl om at Himmerland Kylling er den virksomhed af de to, der fremstår mest professionel.

2 eksempler logotekst

Et banner på forsiden vil give et endnu bedre blikfang – brug det til at underbygge virksomhedens profil eller budskab. Banneret skal være 646×220 pixel i format PNG, JPEG, GIF og max. 2MB

Herefter oprettes produkt/services/tjeneste siden med følgende:

  • Et banner (op til tre) – 646×220 pixel i format PNG, JPEG, GIF og max. 2MB benyt evt. muligheden til forskellige budskaber – sæt evt. link på til hjemmesiden eller andet relevant
  • Korte beskrivelser af de enkelte produkter
  • Produkt billeder 100×80 pixel i format PNG, JPEG, GIF og max 2MB
  • Kontaktperson

Øg synligheden af virksomhedssiden ved hjælp af interessante statusopdateringer – relevante nyheder, jobopslag eller andet relevant. Husk også at tilføje en ”følg os på LinkedIn” knap på virksomhedens hjemmeside og evt. i de officielle email-signaturer.

Der skal i virkeligheden ganske lidt til at virke mere professionel som virksomhed på LinkedIn.

 

Skriv et svar