27 marts 2013

Foodies – firstmovers på smagsoplevelser?

til indlægMidt i en opgave, hvor vi skal identificere og analysere best practice i relation til kystturisme og smagsoplevelser, er jeg faldet over begrebet foodies.

Foodies – er personer, der har en glødende eller raffineret interesse i fødevarer – altså  engagerede madentusiaster. Foodies er ikke nødvendigvis kokke, men kan også være almindelige mennesker og livsnydere, som går op i kvalitet og smagsoplevelser. En typiske foodie har mad og smagsoplevelser som hobby, og aktiviteter kan være mangfoldige – lige fra fødevareindustrien , vingårde, vinsmagning , bryggerier og øl, fødevarevidenskab , restauranter, sundhed og ernæring , til specifikke emner som den bedste æggecreme eller burrito. Bag mange af de populære madblogs står også en foodie.

Men i denne forbindelse er det foodies interesse i kulinarisk turisme, der er rigtig interessant. Foodies rejser med mad som hovedformål; smagsoplevelser, inspiration, kvalitetsråvarer og nye trends er overordnede temaer. Eksempelvis ses et stort udbud af messer og markeder med fokus på fødevaretrends, kvalitetsråvarer og gastronomiske demonstrationer. Fx Boqueria i Barcelona, Devoured i Phoenix, Gladmat i Stavanger og Hong Kong Food Expo – mere eller mindre målrettet foodies.

Det store spørgsmål er om man kan tillade sig at opfatte foodies, som firstmovers på smagsoplevelser i konteksten kulinarisk turisme? Kan man gøre dem til repræsentanter for en målgruppe og kan man involvere dem i udviklingen af nye produkter i kategorien kulinarisk turisme?

Svaret har jeg ikke, men i stedet en interessant hypotese at arbejde videre med.

Hvad giver #foodies på Twitter og Instagram?

Som inspiration har jeg lavet en søgning på #foodies på både Twitter og Instagram – interessant og overvældende – især mængden af billeder på Instagram – se selv:

[instapress tag=”foodies” piccount=”6″ size=”270″ effect=”fancybox”]

 

 


 

Lidt om opgaven

Opgaven løses for Midtjysk Turisme, der ønsker at afdække og identificere gennemførte og aktuelle lokale, regionale og /eller internationale initiativer, begivenheder og events, der har fokus på smagsoplevelser – og herunder de initiativer, der helt eller delvist har fokus på værdikædesamspil mellem turismen og smagsoplevelser. Analysen og identifikationen af best prakticis er en delindsats af demoprojektet ”Erhvervsmæssig vækst i tilknytning til smagsoplevelser” (– se mere http://www.midtjyskturisme.com/andre-indsatser/smagsoplevelser.aspx), der igen er en del af KUP projektet ”Oplevelsesbaseret kystturisme”.

Opgaven løses i samarbejde med Navigators.

 

 

Skriv et svar