01 august 2013

Har du også fået øje på Instagram…?

instagram-logoInstagram, fungerer ved, at brugerne tager billeder med smartphonen, redigerer dem i Instagram-appen og uploader dem til deres personlige profil. Der er altså tale om et socialt netværk, som kun indeholder billeder, og emneord med hashtags. For nylig er der også tilføjet en videofunktion med små film på maks. 15 sek. Instagram, der er ejet af Facebook, er på rekordtid blevet et af de helt store sociale netværk.

Oprindelig fandtes Instagram udelukkende på mobilen. I dag findes der også webprofiler, men det er stadig på mobilplatformen, Instagram hovedsageligt lever. Eftersom mobilen aldrig er langt fra brugerne, bruger de Instagram til at dele nu-og-her oplevelser, og der er sjælden tale om iscenesatte oplevelser, men i stedet real life oplevelser – måske tilsat et fotofilter. Alt, hvad der bliver delt på Instagram, kan direkte fra app’en deles med andre sociale netværk som Facebook, Twitter, Tumblr og Flickr. Der menes i alt at ligge en milliard billeder på Instagram.

Insta-generationen

JyllandsPosten bragte søndag d. 21. juli en rigtig interessant artikel om Insta-generationen – primær de unge, der har forladt Facebook til fordel for Instagram – citat ”Der sker meget mere på Instagram. Facebook er bare noget man har og bruger til at sende beskeder”. En af forklaringerne på, at blandt andet de unge finder nye platforme, er at Facebook er blevet så almindelig, at forældre og selv bedsteforældre har fundet derind og har oprettet profiler, og det er åbenbart ikke alt de unge ønsker at dele med den ældre generation. Læs hele artiklen her Artikel fra JyllandsPosten 210713 Insta-generationen

Med på dillen

insta (2) jpgJeg er da med på Instragram-bølgen, og det har jeg været i snart et år – delte mit første billede d. 15. september 2012. Jeg bruger meget at dele fra Instagram til bl.a. Facebook og Twitter – alene af den grund, at det forsat er meget begrænset, hvor mange af mine kontakter, forbindelser og venner, der er fundet ind på Instagram – endnu. Jeg har dog konstateret, at en del af mine nuværende Facebook venner har fået sig en profil, men rigtig kommet i gang med at bruge Instagram, nej, det er de altså ikke.

insta2 (2)jpg

I takt med Instagrams popularitet er mængden af forskellige apps, der kan bruges til at lave billederne endnu mere spændende – rammer, filtre, collager, osv. Og med InstaWeather og InstaPlace har du f.eks. mulighed for på en sjov måde at fortælle dine følgere, hvor du er og hvordan vejret er…! Samtidig kan app’ene forsyne dine billeder med en masse sjove #, der giver ekstra likes.

Et eksempel på de mange apps, der kan bruges til at gøre billederne endnu mere interessante på Instagram.

Et eksempel på de mange apps, der kan bruges til at gøre billederne endnu mere interessante på Instagram.

Involvering

Instagram et oplagt medie til at få noget brugergenereret indhold ind på f.eks. en hjemmeside. Hertil bruges de såkaldte hashtags, der også er kendt fra Twitter, hvor et ’#’ fulgt op af et emneord, kan indeksere et indlæg eller billede. Der findes forskellige plugin, der gør det muligt at få billede med bestemte #emneord ind i et indlæg, og det er i høj grad med til at gøre et indlæg meget dynamisk.

Det er også muligt at oprette en egen Instagram-profil og dele oplevelser og hverdagen med omverden, kunder, medarbejder og gæsterne.

Et fantastisk eksempel er dette års SMUKfest, som opfordre gæster til at dele deres festivaloplevelser via Instagram med hastag’et #smuk13. Billederne kan ses på SMUK app’en – se mere her.

smukfestinstagram

 

Instagram er helt fantastisk til at skabe involvering med, og det giver et helt andet autentisk billede af oplevelsen og produktet – noget som flere og flere får øjnene op for – et eksempel er den ny restaurant i New York – Comodo – der tilskynde kunderne til at dokumentere deres besøg ved at tage et foto og ’tagge’ det med #comodonyc – se mere her.

Vi bruger selv Instagram til at give det lidt frie billede af vores arbejde som f.eks. her på www.i-factor.dk, og vi bruger det aktivt til at lade forbrugerne vise os nye produkter ol. her på consumer-lab.

Har du allerede set mulighederne i Instagram???

 

Skriv et svar