12 august 2014

Hvem ka’ – Instagram?

Social billeddeling kan efterhånden betegnes som en megatrend, fordi det er en sammensmeltning af de to hotteste trends lige nu over hele kloden – nemlig mobil og visuel storytelling. Derfor har en platform som Instagram stor succes – også i Danmark.

Med mere end 200 mio. brugere om måneden på verdensplan er det også en platform, hvor virksomhederne øjner kommercielle muligheder – se andre statistikker om Instagram her!

Selv i Danmark dukker der flere og flere virksomheder op på Instagram, og med mere eller mindre succes. For nok er Instagram populært, men succes kommer ikke af sig selv, for hvordan skiller man sig ud på platformen, og hvordan kan man bruge Instagram som en vigtig del af den overordnede kommunikations- og contentstrategi?

Der er ingen tvivl, der er rigtig mange muligheder med platformen, og mindst lige så mange faldgrupper, men min påstand er, at når det kan lykkes Mærsk Line, at gøre billeder af containere, skibe og kraner så lækre, at de kan få næsten 30.000 følgere på @maerskline – ja, så kan de fleste bruge Instragram aktivt i deres kommunikations- og markedsføringsstrategi – bare det gribes rigtig an!!

Læs 7 friske fif til Instagram! eksempler

Hvem siger, at man ikke kan lave noget sjovt og inspirerende involvering og markedsføring, selvom man i udgangspunktet har en mindre interessant produktportefølje – stålkonstruktioner, lygtepæle, eller andre nødvendigheder, vi omgiver os med uden at tænke over det….!

Der finders eksempelvis over +100.000 opslag med hashtagget #lamppost på Instagram!!

Nedenfor har jeg vist forskellige eksempler fra forskellige virksomheder og brancher til inspiration.

Fødevarer

Instagram er helt oplagt, når det gælder mad og fødevarer, hashtagget #food er pt. det 24. mest anvendte, så vi elsker at dele billeder af mad i alle afskygninger. Det kan både fødevareproducenter og restauranter drage nytte af.

En af pionererene er restauranten Comodo i New York, der med hashtagget #comodonyc skabte et virtuelt menukort – se Involvering via Instagram. Siden har mange fulgt deres eksempel.

Af danske fødevareproducenter får jeg lyst til at fremhæve Arla, som selvfølgelig har deres Instagram-profil @arladk med 1632 følgere. Derudover har de anvendt Instagram til forskellige kampagner – f.eks. #elskerhytteost og #nyddetgode. Et andet eksempel er deres #arlafoodfest, som har næsten 6500 opslag, og det hænger nok sammen med målgruppen på aktiviteten – se mere her: Arla Food Fest

Et andet eksempel er Ribena med 994 følgere på @ribenadk, som har kørt en konkurrence på #skabgodeminder med næsten 2100 opslag. Tilsvarende kører Dansukker en konkurrence på hashtagget #mitbedstesyltetøj, som indtil videre kun har opnået knap 30 opslag, hvilket bl.a. kan hænger sammen med konkurrencens setup, hvor man skal tage et foto af hjemmelavede syltetøj sammen med Dansukker Syltesukker, og tagge det med både #mitbedstesyltetøj og #dansukker. Ikke ret mange Instagrammer synes om denne type af konkurrencer, da produktpromoveringen er for iøjnefaldende, og af nogle produkter, som man måske ikke lige finder passende i selviscenesættelsen. Dansukker skulle måske i stedet lave en kampagne ala Ribenas, og præmiere månedens bedste skud af #sødeøjeblikke eller noget tilsvarende, og lade brugerne selv definere, hvad et sødt øjeblik er ….! 🙂

Skønhed/mode

Generelt er modebranchen rigtig dygtige til at anvende de sociale medier og speciel Instagram – både i forbindelse med deres events og shows – læs Fashion på sociale medier – og forskellige konkurrencer.

Et eksempel på en konkurrence, der er bygget over fuldstændig samme koncept som Dansukker men med lidt bedre respons, er Essie’s konkurrence sammen med magasinet Woman, hvor man skal tage et billede af favorit neglelak-farven, og tagge med #essiefavourite og #womandk.

TuristbranchenTakeover

Noget, vi alle helt sikkert elsker at dele, er når vi har gode oplevelser – også som turist. Det kan turistbranchen med fordel drage meget god nytte af – læs: Instagram – oplagt for turist- og oplevelsesbranchen.

VisitDenmark bruger Instagram-profilen @govisitdenmark, til både at vise vores skønne Danmark frem, og involvere de forskellige destinationer og besøgende. De involverer blandt andet destinationerne ved at lave #instatakeover, hvor eksempelvis @VisitSkive får mulighed for at fremhæve deres område. På profilen opfordre de følgere til at sende dejlige billeder direkte til @govisitdenmark eller #visitdenmark, som de kan dele.

Medier og organisationer

Mediebranchen har selvfølgelig også taget Instagram til sig, og det er SÅ oplagt. Der er et hav af eksempler – blot for at nævne et par stykker, så er der f.eks. Femina, der bruger @feminadk som en ”behind the scene” reportage, og det samme gør Alt for Damerne med @altfordamerne.

DR’s P4 har også været med på bølgen med programmet P4Sommer (@p4sommer). Her havde de en ambition om at skabe sommerens største fotoalbum – mere end 16.000 billeder viser de her i en sjov mosaik www.dr.dk/drminsommer/.

Sjovt nok – søger man på hashtagget #drminsommer får man næsten 28.000 opslag….!! Så ikke alle fotos har fundet vej til sommerens største fotoalbum – censur??? Og man må sige 28.000 opslag på omkring 6 uger er pænt meget, men det var altså også med meget massiv mængde af både tv- og radioreklamer, hvilket også fik en til at bruge hashtagget #drminsommerfuckinglikehunters!!

Kræftens Bekæmpelse er en af de organisationer, der har gjort stort indtryk med deres anvendelse af Instagram til at give et billede af danskernes forhold til kræft – blandt andet med initiativet #ugensfighter – læs blogindlægget Instagram uden filter og følg @kraeftensbekaempelse.

Ovenstående er kun et meget lille udsnit af de mange eksempler på forskellige måder at bruge Instagram på, og du har sikkert dine egne favoritter – så del gerne dine eksempler i kommentarfeltet. 🙂

Du kan også følge mig på Instagram @evanautrup!

Skriv et svar