15 juni 2014

Instagram – oplagt for turist- og oplevelsesbranchen

foto 1På knap 4 år har Instagram nået 200 millioner brugere, og hele 50 millioner nye brugere de seneste 6 måneder. Der er mere end 75 millioner aktive brugere, der logger på Instagram dagligt, og der bliver delt omkring 55 millioner billeder dagligt. Instagram vokser hurtigere end nogen anden social platform.

Instagrams succes er sikkert direkte afledt af det faktum, at det er en sammensmeltning af de to hotteste trends lige nu over hele kloden – nemlig mobil og visuel storytelling. Introduktionen af de 15 sekunders videoklip sommeren 2013 forstærkede trenden endnu mere.

Er der noget vi elsker i vores personlige storytelling, så er det de steder vi besøger, de ting vi oplever, og det mad vi spiser. Samtidig stoler vi mest på det vores netværk deler omkring maden, oplevelserne og destinationen – og det kan branchen drage stor nytte af.

3 måder at anvende Instagram på:

1. Crowdsource et fællesskab og profilsvinkløvcamping

Skab et fællesskab omkring en begivenhed, et sted, en seværdighed ved at fremme brugen af et udvalgt hashtag. Hashtagget er efterhånden relevant på de fleste sociale platforme.

Et eksempel er fra Svinkløv Camping, hvor der hænger et simpelt skilt i vinduet ved siden af døren ind i den kombinerede information og kiosk med #svinkløvcamping som det enkelte budskab. Ved at opfordre gæsterne til at bruge dette hashtag, når de deler billeder fra området, får campingpladesen en virtuel, dynamisk katalog og en hulens masse WOW-markedsføring.

svinkløvcamp

NB!

Det er vigtigt at være konsekvent i brugen af #hashtag for at få det fulde udbytte, og det har Svinkløv Camping så ikke i første omgang været, så de bruger et andet #hashtag på hjemmeside – ærgerligt!svinkloev

Et andet eksempel på involvering med Instagram er fra New York, hvor restauranten Comodo opfordre deres gæster til at dele og anmelde deres måltid, for at gøre det nemmere for kommende gæster, at træffe deres valg – et Comodo Instagram Menukort – læs: Involvering via Instagram.

2. Skab hype og lav konkurrencer

Konkurrencer har altid været en fantastisk måde at skabe aktivitet på, og skabe et hype omkring et givet produkt eller en service. De fungerer godt på de fleste platforme, men Instagram er særligt velegnet, da vi altid har vores mobiltelefoner på os, hurtig kan tage et billede og dele. Destinationer, hoteller, restauranter, festivaler, seværdigheder … uanset hvilken oplevelse, så kan du nem designe en konkurrence ved at bede dine gæster dele deres oplevelse med et givet #hashtag, og premiere det bedste blandt de delte.

Du kan skabe ekstra hype ved f.eks. at give rabat, fri adgang eller andet til Instagram’er med mange følgere, og som deler deres oplevelser på Instagram. Et eksempel er Aarhus Jazz Festival, der indbyder til fotokonkurrence blandt de fotos, der bliver uploadet med hashtagget #aarhusjazzfest2014 på Instagram, og de præsenterer alle billederne på www.jazzfest.dk/photocomp.

SMUKfest i Skanderborg bruger også Instagram til at skabe hype – læs: Smukfest2013 – et studie i markedsføring.

Et andet godt eksempel er 1888 Hotel i Sydney – læs om Instagram Hotel.

3. Cross kanaler

Instagram er super til at skabe indhold på andre platforme – f.eks. din hjemmeside, din blog eller Facebook side, og det kan være med til at skabe mere dynamik på de forskellige platforme.

Læs også: Gør dit blog-indlæg dynamisk…

I et individuel rådgivningsforløb for turistvirksomheder, har blandt andet brugen af Instagram som både primær og sekundær platform til f.eks. Facebook, været i fokus, og noget som flere af deltagerne har fået gavn af – læs ”hands on” sociale medier.

 Få 7 friske fif til Instagram

Skriv et svar